Namaak LEGO kan toch leuk zijn

Door Kenzi op donderdag 12 november 2015 08:15 - Reacties (22)
Categorie: -, Views: 10.713

De AFOL's onder de Tweakers zullen wel zeggen dat het net zoiets is als vloeken in de kerk maar toch :P

Pas geleden LEGO geintroduceerd aan mijn vriendin, en #$%# ze is er helemaal door geobserdeerd geraakt. Haar eerste aanschaf was een Series 14 Minifigure en sinds dat moment is het hard gegaan. Een maand later hebben we Series 14 op de weerwolf na compleet. We zijn meerdere winkels afgeweest en hebben het internet afgestruind. Toevallig na het zien van de Batman Flight attractie in Macau (wat best gaaf is) zagen we de Batman Tumbler. Tikkeltje duur maar bij het zoeken op Taobao kwamen we een nepperd tegen. Na wat recenties te hebben gelezen waarbij sommige "LEGO-experts " de echte en neppe Batman minifigure bijna niet uit elkaar konden halen hebben we de gok genomen en het besteld. Tenslotte koste het maar RMB 57. Geen geld dus.

Vrij snel kwam de doos binnen. De doos ziet er typisch Chinees speelgoed-doos achtig uit. Maar daar gaat het niet om. Snel open maken. Alles zit in de vertrouwde zakjes zoals ook bij LEGO. Er zit een vrij dikke manual bij. Zelfde layout als LEGO. En verdomd op het LEGO logo na zien de stukjes er ook vrijwel hetzelfde uit. En belangrijker, de afwerking is super. Geen lijmresten, scherpe randjes of verbogen plastic.

De nep-Tumbler is een stuk kleiner dan de echte en het in elkaar zetten duurd zo'n 30-45min hooguit. Enige nadeel is de hoop grijze en zwarte blokjes die in de manual bijna niet uit elkaar te houden zijn.

Het eindresultaat is best leuk. En kwaliteit is gewoon top, vergelijkbaar met LEGO. Het zou me niks verbazen als het uit dezelfde fabriek komt (LEGO wordt deels in China gemaakt).
Het idee mag dan niet origineel zijn maar de uitwerking is gewoon leuk.

(ps. LEGO puristen hoeven niet te schrikken, ik ga dit niet mixen met echte LEGO, maar de Tumbler komt wel naast de ECTO-1 te staan :p)

(ps2. foto's van het eind resultaat komen nog, mijn phone werkt niet echt mee vandaan).

http://i.imgur.com/o2YfqeRm.jpghttp://i.imgur.com/t6YBESXm.jpghttp://i.imgur.com/JcHIDtNm.jpghttp://i.imgur.com/RWxbBKRm.jpghttp://i.imgur.com/xgHOeHJm.jpghttp://i.imgur.com/wZdv7Tbm.jpg

Volgende: Darth Vader is NEP 08-'16 Darth Vader is NEP
Volgende: Cyanogen en meer draadloze herrie 08-'15 Cyanogen en meer draadloze herrie

Reacties


Door Tweakers user neanderthaler, donderdag 12 november 2015 10:58

De kwaliteit van sommige fabrikanten is hard vooruit gegaan. De steentjes die de Plus cadeau doet bij de boodschappen, vielen mij heel erg mee. Alleen de figuurtjes zijn vaak nog bedroevend van kwaliteit.

Door Tweakers user Puch-Maxi, donderdag 12 november 2015 12:44

Vroeger had je ook al van die nep Lego, man wat had ik daar toen een hekel aan :D Want het kwam er op neer dat het nergens op past, dus je kon er eigenlijk niets mee beginnen. Dat zal tegenwoordig misschien wel iets beter zijn.

Door Tweakers user harley, donderdag 12 november 2015 13:28

mwoah die van de plus zijn toch echt wel minder van kwaliteit als de originele. Sluiten niet net zo mooi aan zodat het 1 geheel wordt en ze klikken ook net niet lekker genoeg. de grondplaten zijn wel handig voor bouwwerken maar zitten toch echt een stuk losser als op originele.
Megablocks zit dan weer vaak te vast en is niet makkelijk te demonteren (en saaie grote blokken die het halve model opbouwen)

Door Tweakers user ReLexEd, donderdag 12 november 2015 13:54

LEGO wordt deels in China gemaakt
Nee toch? De fabrieken zijn toch alles behalve chinees?
(Denemarken) Billund, Hongarije, TjechiŽ(Kladno), Zwitserland (Baar), Mexico (Juareza)

Er worden wel bepaalde stukjes/onderdelen door derden gefabriceerd/verpakt, maar het fabriceren van de steentjes is voor zover ik weet beperkt tot bovenstaande fabrieken...

57 RMB da's iets van §8,5 toch? Da's inderdaad geen geld voor zo'n doosje....

[Reactie gewijzigd op donderdag 12 november 2015 13:54]


Door Tweakers user clooner, donderdag 12 november 2015 15:58

De taobao site vraagt bij iedere klik een captcha verificatie. Is dit ergens ander te bestellen?

Door Tweakers user onok, donderdag 12 november 2015 16:14

Als er geen LEGO logo op staat, dan komt het echt niet uit een LEGO fabriek.
Maar goed om te lezen dat de namakers zo verbeterd zijn, een paar jaar terug was die neplego nog om te huilen.

Door Tweakers user BillsGate, donderdag 12 november 2015 16:46

Alternatief voor TaoBao:
http://nl.aliexpress.com/...s-Marvel/32406454133.html

Vandaag nog goedkoop (zeggen ze), maar als je de versie met doos wil kost hij toch ruim $ 28,-

Door Tweakers user clooner, donderdag 12 november 2015 17:46

Thanks, done and done. Slechts 16 usd shipped, good deal!

Door Tweakers user Phyxion, donderdag 12 november 2015 19:35

ReLexEd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:54:
[...]


Nee toch? De fabrieken zijn toch alles behalve chinees?
(Denemarken) Billund, Hongarije, TjechiŽ(Kladno), Zwitserland (Baar), Mexico (Juareza)

Er worden wel bepaalde stukjes/onderdelen door derden gefabriceerd/verpakt, maar het fabriceren van de steentjes is voor zover ik weet beperkt tot bovenstaande fabrieken...

57 RMB da's iets van §8,5 toch? Da's inderdaad geen geld voor zo'n doosje....
Je hebt inderdaad gelijk, LEGO wordt niet in China gemaakt en ik betwijfel of die ook ooit voor een goedkoop merk gaan leveren.
LEGOģ bricks and elements are manufactured at the Group's own factories in Denmark, Hungary, Czech Republic and Mexico
Van de LEGO website zelf.

Door Tweakers user Spekkie88, vrijdag 13 november 2015 09:34

Ook tof om te zien als je even een verloren uurtje hebt:
megafactories lego aflevering van national geographic

Door Tweakers user Kenzi, vrijdag 13 november 2015 09:40

Phyxion schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:35:
[...]

Je hebt inderdaad gelijk, LEGO wordt niet in China gemaakt en ik betwijfel of die ook ooit voor een goedkoop merk gaan leveren.


[...]


Van de LEGO website zelf.
op echte LEGO doos die ik heb staat toch echt "China" tussen die landen

Door Tweakers user neanderthaler, vrijdag 13 november 2015 10:01

harley schreef op donderdag 12 november 2015 @ 13:28:
mwoah die van de plus zijn toch echt wel minder van kwaliteit als de originele. Sluiten niet net zo mooi aan zodat het 1 geheel wordt en ze klikken ook net niet lekker genoeg. de grondplaten zijn wel handig voor bouwwerken maar zitten toch echt een stuk losser als op originele.
Megablocks zit dan weer vaak te vast en is niet makkelijk te demonteren (en saaie grote blokken die het halve model opbouwen)
Ik vond het heel erg meevallen, ze pasten bij mij prima op elkaar. Klemkracht vond ik heel goed en ook pasten de steentjes prima op echte lego bricks en vice versa.

http://s15.postimg.org/6m1tzb35n/IMG_2610.jpg

Door Tweakers user grand admiral Mause, vrijdag 13 november 2015 10:06

Als transformers fan van het eerste uur en lego fan ben ik een paar jaar geleden kreo tegengekomen van Hasbro. Eerste gedachte cool maar "nep", toch maar voor een 10je de grote bumblebee gekocht. Eenmaal binnen en opgebouwd heb ik gelijk de hele collectie dubbel besteld, gewoon goed spul. De kwaliteit daarvan is uitstekend, Lego material lijkt iets harder / stijver. verder is het 100% compatible. Kreo blijft iets beter aan elkaar zitten.

Ik zou het geen problem vinden om de Lego en kreo te mixen maar mijn vriendin vind het zonde om lego te mixen met de altarnatieven. resultaat, mijn zoon gaat voor de kreo en mijn dochter voor de lego friends... en volledig apart opgeslagen :)

Door Tweakers user ReLexEd, vrijdag 13 november 2015 10:13

op echte LEGO doos die ik heb staat toch echt "China" tussen die landen
Klopt, maar dat zijn dus de 'extra' stukjes die Lego laat maken door third parties... De feitelijke steentjes zelf worden niet in China gemaakt... Vaag, I know....

Ik gok erop dat Lego het niet aan wil/durft om de manufacturing-specs in China neer te leggen, omdat ze bang zijn dat er dan nog betere namaak geproduceerd gaat worden..

Zijn meer bedrijven die op die manier proberen om hun producten te beschermen, kijk maar naar Coca Cola... die laten wel produceren in andere landen, maar de basis-siroop (7x) zullen ze nooit laten fabriceren in andere landen. Sterker nog, er schijnen maar 3 mensen te zijn die daar de exacte receptuur van kennen....

Door Tweakers user Chaosstorm, vrijdag 13 november 2015 10:51

Lego.. dat heeft mij 15 jaar geleden behoorlijk wat zakgeld gekost :P.

Door Tweakers user Kenzi, vrijdag 13 november 2015 14:30

ReLexEd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:13:
[...]


Klopt, maar dat zijn dus de 'extra' stukjes die Lego laat maken door third parties... De feitelijke steentjes zelf worden niet in China gemaakt... Vaag, I know....

Ik gok erop dat Lego het niet aan wil/durft om de manufacturing-specs in China neer te leggen, omdat ze bang zijn dat er dan nog betere namaak geproduceerd gaat worden..

Zijn meer bedrijven die op die manier proberen om hun producten te beschermen, kijk maar naar Coca Cola... die laten wel produceren in andere landen, maar de basis-siroop (7x) zullen ze nooit laten fabriceren in andere landen. Sterker nog, er schijnen maar 3 mensen te zijn die daar de exacte receptuur van kennen....
ah, klinkt logisch :)

Door Tweakers user Blokker_1999, vrijdag 13 november 2015 15:45

ReLexEd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:13:
[...]
. Sterker nog, er schijnen maar 3 mensen te zijn die daar de exacte receptuur van kennen....
En dan gaan ze alle 3 samen naar een beurs, crashed het vliegtuig en hebben we geen cola meer. Laat je niet iets wijsmaken door het internet. Het aantal mensen dat het exaxte recept kent zal inderdaad beperkt zijn, maar het zullen er toch al snel enkele tientallen tot honderden zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de techniekers die het machinepark onderhouden die de siroop maakt? Zij weten exact hoe de ingrediŽnten er door lopen en wat er allemaal gebeurd. Of wat dacht je van de mensen in de labo's die continue op zoek gaan naar manieren om de smaak te verbeteren of de cola gezonder te maken? Die weten ook wel hoe het moet. Er is ook niet 1 soort cola in de wereld. De cola die we hier kopen is anders samengesteld dan de cola die bijv. in de VS te verkrijgen is.

btw, first hit on google: http://www.todayifoundout...oca-cola-know-two-people/

Door Tweakers user redbullet, vrijdag 13 november 2015 15:58

Blokker_1999 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:45:
[...]
En dan gaan ze alle 3 samen naar een beurs, crashed het vliegtuig en hebben we geen cola meer.
Die mensen mogen gewoon niet bij elkaar komen :)

Door Tweakers user Kenzi, vrijdag 13 november 2015 16:01

Blokker_1999 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:45:
[...]
En dan gaan ze alle 3 samen naar een beurs, crashed het vliegtuig en hebben we geen cola meer. Laat je niet iets wijsmaken door het internet. Het aantal mensen dat het exaxte recept kent zal inderdaad beperkt zijn, maar het zullen er toch al snel enkele tientallen tot honderden zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van de techniekers die het machinepark onderhouden die de siroop maakt? Zij weten exact hoe de ingrediŽnten er door lopen en wat er allemaal gebeurd. Of wat dacht je van de mensen in de labo's die continue op zoek gaan naar manieren om de smaak te verbeteren of de cola gezonder te maken? Die weten ook wel hoe het moet. Er is ook niet 1 soort cola in de wereld. De cola die we hier kopen is anders samengesteld dan de cola die bijv. in de VS te verkrijgen is.

btw, first hit on google: http://www.todayifoundout...oca-cola-know-two-people/
jup, de coca cola hier in china is veel zoeter, als ik de metro pak naar hong kong smaakt het weer anders. :)

Door Tweakers user tokko1, zondag 15 november 2015 10:00

Kenzi schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:01:
[...]


jup, de coca cola hier in china is veel zoeter, als ik de metro pak naar hong kong smaakt het weer anders. :)
Om niet te spreken over de Cola in India, tering die is zoet joh!

Maar leuk gedaan Kenzi, valt me mee dat de setjes inderdaad van goede kwaliteit zijn. Begint toch echt concurrentie te worden voor Lego zelf dan

Door Erwin, zondag 15 november 2015 20:13

Volgens mij is de namaak lego nu zo goed, omdat lego eerst een patent had op de vorm.
Als het goed is, is dat patent een paar jaar geleden afgelopen, en is daardoor de namaak lego nu wel compatibel met echte lego, en is de namaak lego nu van veel betere kwaliteit.

Door Tweakers user Marvin-, zondag 15 november 2015 22:10

Heb er ook eentje besteld, eens kijken of hij optijd voor kerst binnen is.

Reageren is niet meer mogelijk